středa 24. srpna 2016

Moje pletací začátky

V červnu jsem se po hlavě vrhla do nových koníčků (jako bych snad scrapových restů neměla dost). Napřed do pletení a posléze i šití. Za tento impuls vděčím překrásnému blogu Princ a Večernice. Napřed jsem asi půl roku jen okukovala jak půvabná Veronika vytváří skvosty pro svého chlapečka, ale nějak mě nenapadlo s tím sama začínat. Už si ani teď nevzpomenu co se tak náhle změnilo, že jsem najednou odeslala (véélikou) obejdnávku přízí a jehlic a nějaký čas na to začala shromažďovat základní krejčovské vybavení a posléze stroje (o tom zase jindy).

malá ochutnávka mé objednávky přízí
Vlastně to ode měl byl pěkný risk, normálně by si to člověk napřed ozkoušel a pak by uviděl. Ale já se do nových věcí vrhám po hlavě a prostě jsem si umanula, že se to naučím a že mi to prostě půjde a basta. V životě jsem nepletla a ani neměla nikoho, kdo by mě to naučil, takže vybavena potřebným materiálem jsem se vrhla na studování videí na youtube a jinde na netu. Internet je naštěstí mocný nástroj a s pomocí youtube by jeden postavil snad i barák:-) 

Z videí v češtině mi velmi pomohla třeba ta od Katrincola yarn, řadu anglických pletacích zkratek jsem si pak hledala třeba u VeryPink Knits a mnoha dalších.

Příze mám zatím různé od firmy Drops - Garnstudio. Jsou kvalitní a přitom nestojí moc a mají často slevy na nesezónní příze. V červnu jsem si toho objednala právě dost i proto, že zimní byly o 30% levněji! Také jsem objednávala ručně barvené od Decidy.

Jehlice jsem pořídila rovnou sadu krásných dřevěných kvalitních od Dropsu (vyrábí je ale pro ně Knit Pro), které se nasazují na lanka různých délek. Pletu tedy výhradně jen na kruhových jehlicích.
Na pletení se mi líbí, že kromě přízí a jehlic není v podstatě nic potřeba. Já mám navíc jen značkovače, počitadlo řad, tupou tlustou jehlu na zakončování a háčky na uteklá oka a opravy. Vše řádech korun:-)
Jako první jsem si vyzkoušela dětské bačkůrky z Cotton Merina od Drops (půl na půl bavlna a merino vlna). Pletla jsem je podle videí od Katrincoly a jsem za to ráda. Hodně jsem na nich naučila a některé pasáže si přehrávala snad stokrát. Také jsem je několikrát vypárala a začínala znova a znova, protože jsem ještě netušila jak opravit chyby nebo uteklé oko. To jsem zjistila záhy, že tyto znalosti s pomocí dalších videí musím doplnit a pořídit si háčky! Nejsou dokonalé, každá je vlastně krapet jiná, ale ta radost z prvního výtvoru!
Po této první zkušenosti jsem žasla, že je pletení vlastně úžasně jednoduché a poměrně rychlé. Povzbuzena úspěchem jsem se vrhla na další pletení. Tentokrát vlněné svrchní kalhotky (přes látkové pleny) alias vlňáčky. Ty je třeba plést z příze bez úpravy superwash a k tomu je ještě nalanolinovat, aby měli své absorbční schopnosti. Zde jsem se nechala nainspirovat právě blogem Večernice a vybrala přízi od Decidy a pletla podlé téhož návodu.
Z druhého přadena udělám možná čepici pro muže. Prostě aby chlapci ladili, že:-)
Následovaly kamašky se zvýšeným pasem na zádech z úžasně jemňoučkého Baby merina. Ty šly už pomaleji, přeci jen příze a jehlice byly tenké.
A to už jsem mezitím se slinou u pusy brouzdala po stránkách Ravelry - zřejmě největší světová studnice návodů (placených i zdarma) a inspirace na pletení! Pro začátek jsem se rozhodla zkusit nějaký návod zdarma. Vybrala jsem si překrásný Gidday Baby svetřík. Pletl se neskutečně ě rychle.
Ze stejné příze jako bačkůrky..
Že by nějak takhle?
Nó, vlastně moc netuším co mi vyšlo za velikosti :-D Kamašky budou asi na větší.

Jak moje pletařské sebevědomí rostlo, tak jsem se odhodlala i k většími kousku a to svetru pro sebe. Podle návodu z Ravelry a to krásný k šatičkám upnutý Miette s dírkovaným vzorem (to jsem odvážná, že?!). Opět šel docela rychle díky silnější přízi i když jsem jej jednou skoro od poloviny opakovala (špatná velikost). Chybí mu ale ještě knoflíky a především jej neobléknu, tak ten vám ukážu později.
Aktuálně mám rozpracovaný další svetříček - Garter yoke baby cardi z Ravelry (návod opět zdarma).

Pokud vás zaujalo pozadí fotek, tak je to nosící šátek Didymos Lisca Grigio. Strašně moc se mi líbí a těším se na jeho používání!

Pokud jsem někoho nahlodala k pletení nebo oprášení starých znalostí, tak budu strašně moc ráda! Stejně jako jsem já vděčná blogu Princ a Večernice, který mě vybičoval k této aktivitě. Nevěřila jsem na začátku léta, že něco takového dokážu a že o pár měsíců později budu mít něco upleteno a to hned několi věcí. Opravdu to zvládne i naprostý začátečník a samouk:-)

Jestli někomu doposud uniklo, že s mužem brzy čekáme rodinu, tak po dnešním příspěvku už je asi jasné:-)

Ráda bych pro vás ještě stihla podobný článek o mých šicích začátcích a stále nezapomínám na scrapbook (ano, opravdu se na mateřské nenudím:-D ).

Mějte se krásně, užívejte slunečných dnů!
J.

10 komentářů:

  1. Jani, to je úžasné! Já na pletení nikdy nebyla, háčkování to jo, ale ty jehlice jak neměly háček, tak mi všechno pouštěly a vůůůůbec nespolupracovaly! Ale ty jsi talent a motivátor, tak třeba to taky zkusím ... nebo šití .. to by mě taky bavilo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Jani:-) No vidíš, a já zas neumím háčkovat:-)Je fakt, že ale na začátcích drží člověk ty jehlice hrozně křečovitě, oka má hodně na kraji, proto se mu občas pustí, ale brzy se to vychytá..

      Vymazat
  2. Jani to je paraaaada! To si me uplne namotivovala. Sice sem nikdy nepletla ale libi se mi to moooc. Diky za inspiraci a at se malemu i ostatnim veci.pekne.nosi ;-)

    OdpovědětVymazat
  3. Nádhera! Jani, jsi hvězda! Prostě nemám slov ... A nejspíš ty jehlice vytáhnu a sjedu YouTube ... ;-)

    OdpovědětVymazat
  4. Tie vecičky sú krááásne a klobúk dolu, že si sa to dokázala naučit podla videa 😯 Ty si taký multifunkčný talent 👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkujíí! No já bych právě řekla, že z videí je to možná nejlepší se naučit. Podle knihy to musí být strašně složité a to video si člověk může přehrávat pořád dokola, navíc jich je neskutečné množství a hodně z nich je opravdu hezky udělaných. A skvělou službu to udělá v případě některých anglických zkratek. Prostě zadám třeba k2tog nebo ssk a hned vím, že v návodu myslí Knit two together nebo Slip slip knit a ještě mi ukáží jak na to. Lepší než přítel na telefonu:-)

      Vymazat
  5. Teda, Jani.. Předně děkuji za zpětnou reakci, nesmírně mě těší, když si takovýto článek nebo mail přečtu a vím, že jsem svými činy a sdílením na blogu pomohla další duši ke kreativnímu kroku! Hned má to blogování větší smysl a mě to moc hřeje u srdce! S tou velkou objednávkou u Dropsu naprosto souhlasím - já se taky raději namotivuji, nakoupím si kvalitní materiál, než to šolichat z něčeho "obyčejného" - člověk má hned větší chuť a motivaci, aby se to povedlo, že?
    Jestli tohle jsou Tvé pletařské začátky, tak se opravdu těším, jaké budou Tvé šicí začátky, protože to je radost pohledět, kéž by i mé začátky byly takto skvostné! :-D Jsi talent, jen tak dál!! A blahopřeji k malému přírůstku!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc, Veru! Úplný souhlas s tím materiálem, i začátečníka to víc baví a hlavně motivuje když má krásnou přízi nebo látku:-)

      Vymazat